image

ارائه سیاست‌های تنظیمی جهت توسعه همکاری مسئولانه نهادی برای انتشار اطلاعات مرتبط با مدیریت آب

در کشور ایران مشکلات متعددی در زمینه داده و اطلاعات مربوط به مدیریت آب وجود دارد که باعث شده است در سطوح مختلف جمع‌آوری و انتقال داده، پردازش و ذخیره‌سازی داده، تولید و انتشار داده و اطلاعات، چالش‌های متعددی وجود داشته باشد. یکی از چالش‌ها، عدم همکاری بین نهادهای متولی داده آب نظیر وزارت نیرو و سازمان هواشناسی در به‌اشتراک‌گذاری و تبادل داده و اطلاعات است. نبود هیچ توافقنامه یا پروتکل بین نهادهای حاکم بر فرایند مدیریت منابع آب برای اشتراک‌گذاری داده و اطلاعات از دلایل ساختاری عدم همکاری نهادهای مختلف در تبادل داده و اطلاعات به شمار می‌رود. از دلایل عدم همکاری بین نهادهای متولی داده می‌توان به تفاوت استانداردها، نبود نفع دو طرفه در اشتراک‌گذاری داده‌ها و تفاوت سیاست‌های انتشار داده، نبود مرکز فرابخشی تسریع‌کننده تبادل بین نهادی داده و اطلاعات آب اشاره کرد.

لذا، استخراج ابزارها و سیاست‌های تنظیمی جهت توسعه همکاری مسئولانه نهادی برای انتشار داده و اطلاعات مرتبط با مدیریت آب ضروری به نظر می‌رسد.

بدین منظور در پژوهش حاضر ابتدا سابقه و وضعیت موجود انتشار و تبادل داده و اطلاعات آب در کشور از منظر چالش‌ها، نهادهای بازیگر، اسناد و قوانین مرتبط با موضوع داده، زیرساخت‌های انتشار داده و اطلاعات در کشور و نهادهای متولی آب و نحوه همکاری نهادها بررسی گردید، سپس با هدف انجام مطالعات تطبیقی و دستیابی به راه‌حل‌های توسعه همکاری بین نهادی، قوانین و زیرساخت‌های کشورهای ایلات متحده و استرالیا بررسی گردید.

تاریخ اتمام  ۱۴۰۲
مدیر پروژه  علی عبدالهی‌نسب
ناظر  آرش تقی‌پور زارعی
همکاران  مجتبی شفیعی، ثمین جباری